Deze zet van BMW is gedurfd. Niet alleen gaat BMW met deze actie de
concurrentie aan met de Mercedes in de VS, ook hoopt het bedrijf dat
milieubewuste Amerikanen kiezen voor een BMW.
BMW is ervan overtuigd dat ze met de nieuwe efficientere viercilinder motor in
de 3-serie de Amerikaan over de streep kan trekken. Zelf zegt het bedrijf
dat met nieuwe technologie er sprake is van efficienter brandstofgebruik en
minder uitstoot.
Ook Audi weet massaal viercilinders af te zetten in de Verenigde
Staten. Maar de topman van Audi VS merkt op dat consumenten de Audi
viercilinder niet in dezelfde klasse plaatsen als BMW, Lexus en Mercedes. De
vraag is of BMW hiermee zijn imago als krachtpatser weet te behouden.
De autoproducenten merken op dat jongere kopers steeds meer letten op prijs en
merk en minder letten op wat er onder de motorkap verscholen gaat. Efficiënt
brandstofgebruik en een ‘groen’ imago weegt steeds zwaarder bij de aankoop
van een luxe auto.
De trend is inmiddels overgenomen door General Motors die in 2010 een
viercilinder Cadillac zal leveren. Toch houdt de geplaagde autoproducent
zijn opties open voor de productie van een zescilinder auto. Want de kans is
groot dat wanneer de portemonnee van de consument dikker wordt en de
olieprijs daalt, Amerikanen hun compactere zuinigere auto’s weer inruilen
voor benzineslurpende monsters.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl